Jak přes internet dobře vybrat kolo

 

 

Doba nás všechny zatlačila do kouta, toho kouta, kde máme počítač a internet. I taková věc, jako je výběr kola, se dnes odehrává přes internet. Přitom popis jednoho bicyklu a jeho komponent, to je dlouhý seznam psaný zvláštním jazykem a roztodivnými čísly! Učebnice fyziky se vedle toho může jevit příjemnou četbou… Poradíme vám, jak se v tom všem vyznat. Jak vybrat dobře. Důležité je vědět, jaká jsou ta hlavní kritéria! Pojďme na ně. 

Správný typ kola

Naprostý základ je určit si, kde se s kolem chcete pohybovat. Jakému účelu má bicykl sloužit. Asi jako nechcete ťapkat v lodičkách po rozmoklém poli nebo tančit na plese v sandálech, tak je třeba si u kola promyslet, jaké terény vás čekají. Kola podle účelu a terénu můžeme rozdělit:

Horská kola neboli MTB

To jsou kola do všech rozbitých terénů, a teď nepíšeme o našich příšerných okreskách, ale o lesních či polních cestách. Skvěle se hodí do míst, kde se terén často mění, nejlépe si poradí s rozměklým podkladem. To vše díky robustnější stavbě, širším plášťům s hrubším vzorem a odpružení.

Horská kola jsou jasnou volbou většiny Čechů a Češek a Čecháčat, ale překvapíme vás: nejedná se vždy o volbu nejlepší. Dokonce… no, moc nechápeme, co všichni na těch horácích mají. Horské kolo bereme spíše jako speciál. Speciál do opravdu náročných terénů. Speciál, pokud na silnici strávíte opravdu minimum času.

Platí totiž, že všude jinde, než v náročných terénech, se na takovém kole dost nadřete. Znáte takový ten pocit, jak si svištíte po silnici, radujete se, jak jste to dneska pěkně rozšlapali… a najednou to vedle vás zaševelí a kdosi vás předjede a v mžiku zmizí v dáli? Tak to byl zřejmě někdo, kdo se dost možná nebál porušit české klišé a sáhl po vhodnějším kole.

Další věcí jsou doplňky jako blatníky a podobně. U horáku se počítá s tím, že bahno milujete. Že ho chcete mít na zádech, v batohu, ve svačině či na obličeji. Ověsit kolo blatníky někdy lze, někdy velmi složitě a někdy ani ne.

Treková nebo krosová kola

Nechejme nyní stranou, jestli jsou krosy a treková či trekingová kola dvě kategorie, nebo jedna. Rozdíl není velký, treková bývají od výroby osazena blatníky, nosiči a světly, krosová mají sportovnější geometrii. Posláním obou je být co nejuniverzálnějším nástrojem. Dobře si poradí s většinou náročnějších terénů, pokud si odmyslíme skutečné extrémy, a podstatně pohodlněji vás svezou na silnici a jiných zpevněných površích. Stavbou jsou tato kola většinou o něco subtilnější, než horská, a mají užší pláště s hladším povrchem.

A právě tohle jsou kola, po kterých se ve světě sahá nejčastěji pro běžné jezdění či na výlety.

Silniční kola

Zde název prozrazuje vše. Silniční kola patří, pozor, napětí… na silnici. Za nás jde opět spíše o speciál, a pokud sáhnete po tomto kole, zřejmě dobře víte, co děláte. Pokoušet se na silničce zdolávat byť i lehčí terén je o rozbití, sebe i kola. Výhodou je, že v našich končinách se každý výjezd dá naplánovat tak, aby vedl po silnici. Nevýhodou, kvalita silnic. Ono žerty stranou, říká vám něco jméno Daniel Polman? Na kole objel Česko a Slovensko podél hranic, za 8 dní. Odvezl si z toho zánět šlach a poznatek, že napříště musí lépe zvážit volbu kola…

Elektrokola

Kola s elektrickým pohonem jsou s námi krátkou dobu, ale už si stihla vydobýt do značné míry kontroverzní pověst. Přitom zbytečně. Budeme se jim podrobně věnovat v jednom z příštích článků, zde proto vězte, že ebiky nejsou jen záležitostí pro starší, existují i ostré terénní varianty. Roztřídit je lze úplně stejně, jako kola bez motoru, pro každý terén najdete vhodné elektrokolo.

Nejvíce se u těchto kol řeší, jestli je pohon vzadu, vpředu nebo ve středu. Není jen pověrou, že středové motory jsou nejkvalitnějším řešením, ale také nejdražším. Proto jsou trekové varianty se zadním motorem naprosto v pořádku a s mnohem příjemnější cenovkou. Výkon a maximální rychlost jsou omezeny zákonem na 250 W a 25 km/h, tam rozdíly nejsou. Naopak jsou velké rozdíly v kapacitě baterií, ale pozor, tohle číslo vám neřekne vše. Jsou motory, které se chovají hospodárně, a pak ty, které baterky vyjedou docela rychle. Pověst úsporných motorů s promyšleným systémem mají motory Bosch.

Další speciality

Druhů kol samozřejmě existuje mnohem více, stejně jako způsobů jejich využití. Velkým hitem jsou gravely, tedy univerzálnější biky zvládající silnici a lehčí terény, specifická jsou kola městská, skládačky, BMX kola, downhilly, cargokola a pokračovat by šlo dále.

Správná velikost kola

Nyní již víme, v jaké kategorii se rozhlížet. Co dále? Jako u všeho, na co se dá vlézt nebo do čeho se dá vlézt, zásadní roli hraje velikost. Zde však může dojít ke zmatení pojmů, velikostí kola se mohou myslet dvě věci, velikost rámu a velikost či přesněji průměr kol.

Předtím ještě jedna důležitá věc – posed na kole. Běžně se mu nevěnuje tolik pozornosti, přitom ovlivňuje zážitek z jízdy a pohodlí. Na kole se můžete poskládat do klasické sportovní pozice, kdy je trup téměř rovnoběžný s horní rámovou trubkou. Takto lze dosahovat velkých rychlostí, ale je to pozice náročná na zápěstí, záda a krční páteř, kde můžete cítit bolest. Nejčastěji si takto sednete na silničních a horských kolech.

Pokud si chcete tuto bolest ušetřit, treková nebo krosová kola budou váš kamarád. Sedí se na nich vzpřímeněji, takže dotčená místa nejsou tolik namáhána. Jasně, budete pak klást o něco větší odpor vzduchu, ale pokud nechcete trhat časové rekordy, trápit vás to nemusí.

Specifickou geometrii mají dámská kola. Na ženy se myslí nejen nižším nástupem, ale také jinými sedly a speciálně natočeným představcem či řidítky. Posed je tak přirozenější a svezení pohodlnější.

Velikost rámu

Každý bicykl, tedy jeho rám, má svou velikost. Zde nelze dát univerzální radu, každý výrobce si velikosti dělá po svém. Někdo klasicky XS, S, M, L či XL, někdo údaji v palcích. Správná velikost je ta, kdy sedíte v sedle a s propnutou nohou pohodlně dosáhnete na pedál ve spodní poloze, potažmo špičkou dosáhnete zcela na zem. A když seskočíte, doporučujeme zkoušet opatrně, mezi horním rámem a rozkrokem vám zbývá na pěst místa.

V dobách čistě internetových výběrů je nejlepším vodítkem buď velikost postavy, většina výrobců ji mívá dobře zpracovanou ve svých tabulkách, anebo změřit si vnitřní délku nohy, tedy od rozkroku po patu, a s tímto údajem opět operovat v tabulkách konkrétních výrobců.

Velikost čili průměr kola

Zde se bavíme a kole vpředu a vzadu, jakého jsou průměru. Každá kategorie nabízí trochu jiné rozměry, uvádí se v palcích. U horských kol jsou to starší klasika 26“, velmi oblíbené jsou nyní 29“, potažmo 27,5“ kola. Silničky a treková/krosová kola mívají 27“ nebo 28“.

Užitečné je vědět, jaké vlastnosti průměr ovlivňuje. Čím menší číslo, tím je kolo živější, tedy se vám na něm lépe zrychluje, snadněji ho rozjedete. Také máte logicky níže těžiště, což zejména v terénu hraje roli. Naopak, čím je číslo vyšší, tím je kolo „línější“, ale naopak si lépe drží rychlost, lépe zdolává překážky. Těžiště je výše a nepodceňovali bychom tento faktor u menších postav, do nějakých 165 centimetrů nemusí jít o pohodlný zážitek.

Správné všechno

Pomalu se již blížíme ke konstatování, že to hlavní máme vyřešené. Jak to? Že se ještě lze dlouze bavit o převodech, odpružení, značkách, materiálech a dalších? Samozřejmě. Ale lze to pojmout mnohem jednodušeji. Podívejme se, o čem všem má smysl přemýšlet s ohledem na výslednou cenu kola.

Váha kola

Mít co nejlehčí, to chcete. Méně se nadřete, jak při šlapání, tak při manipulaci. Někdy se ale váha dost přeceňuje. Jestli se vám na kole pojede dobře nebo ne, o tom daleko spíše rozhodne, jak máte namazaný řetěz a v jakém stavu jsou ložiska, než to, jestli jste ušetřili necelé kilo na výbavě…

Odpružení

Vybrat si lze zcela pevný rám, odpruženou přední vidlici (hardtail) nebo též i zadní stavbu (hezky česky „celopéro“). Pevný rám bývá volbou pro ty, co chtějí mít kolo co nejlehčí a bez jakékoliv ztráty energie, hardtail lze doporučit na většinu terénů. Odpružení je určitě věc pohodlí, někdy i bezpečnosti. Funguje to asi tak: Nerovnost, třebas díra. Rána. Ta se nese, nejčastěji do rukou. Buďto to jen zabolí, nebo vám to může řidítka vytrhnout z ruky. A právě to umí vyžehlit odpružení. Výhody jsou zřejmé.

Nevýhodou naopak je, že odpružení vyžaduje péči. Pro šikovnější jedince není k nezvládnutí, případně to chce jednou za rok navštívit servis.

U celopéra již nelze říct, že by výhody převládaly za všech okolností. Určitě se hodí do náročnějších terénů. Některých. Na běžné ježdění si dovolíme konstatovat, že může jít o zbytečnou váhu, údržbu i náklady navíc.

Převody

Posledních několik let nebylo moc co řešit, vpředu by byly tři rychlosti, vzadu od šesti více. Pak se vepředu začalo ubírat. Co teď s tím?

Řešení například 1×11 je moderní, lehčí, v rychlé akci i přehlednější a není třeba se bát, že je rychlostí málo. Ale naopak, určitě není důvod se trápit, že vámi vyhlédnuté kolo má 3×8 nebo 2×10 a není tak cool a trendy. Zde radíme, vybírejte dle ostatních kritérií, a ono to nějak dopadne! Spíše se vyplatí dívat, jakou řadou přehazovaček je kolo osazeno, a vzít tu kvalitnější. Například Shimano Deore, LX, SLX, XT jsou přesné, odolné a lehké.

Brzdy

Chtít kotoučové, nebo ráfkové? Čím opatrnější a svátečnější jezdec či jezdkyně jste, tím spíše budou ráfkové lepší volba. Kotoučové brzdy umí cyklistu překvapit až nepříjemně. Na nich jste schopni kolo zastavit téměř na místě. Vy však na místě nezůstanete… Nechceme strašit, jen je dobré vědět, že pokud budete s kotoučovými začínat, dejte tomu čas a cit v ruce!

Existují ještě bubnové či válečkové brzdy, ale to je většinou záležitost velmi speciálních kol.

Značka kola

Jsme v cíli vašeho výběru, a finiš bude pěkně ostrý! Tedy, toto téma by na ostrou debatu určitě být mohlo… Značku kola se vám radit neodvažujeme, to je jako byste chtěli vybrat jedinou „dobrou“ značku auta. Nejchutnější jídlo. Nejlepší pivo. Shoda neexistuje.

Jako všude jinde, i v cyklistice jsou značky levnější a značky dražší. Za jméno se platí. Nicméně, to jméno si značka musela nějak vybudovat, takže důvody to má. Pokud jdete po poměru cena/výkon, často menší značky nabízí za stejné peníze lepší výbavu, anebo za stejnou výbavu chtějí peněz méně. A které jsou ty velké značky? Podívejte se, na čem jezdí závodníci třebas na takové Tour de France…

U menších výrobců je na místě důvěra v obchod, že si za svými značkami stojí. Což my hrdě činíme a věříme, že uspokojíme jak fajnšmekry, tak cyklisty a cyklistiky hledající řešení dostupná.